Bossche Vakschool - Samenwerking

De wens

Hoe mooi is het wanneer leerlingen uit het speciaal onderwijs een volwaardig vmbo diploma kunnen halen? Geen staatsexamen maar gewoon een volledig examen op vmbo-basis of -kaderniveau? Dat leerlingen daarmee soepel kunnen doorstromen naar het MBO op niveau 2, 3 of 3. Deze wens werd uitgesproken door het Dieze College en de Bossche Vakschool, wat resulteerde in een unieke samenwerking van aanpak genaamd: VMBO S. Samen, succes, symbiose.

De aanpak

Op het Dieze College worden de vmbo-basis en vmbo-kader leerlingen in leerjaar 2 voorbereid op een overstap naar de Bossche Vakschool. Speciale aandacht is voor de voorbereidng op het volgen van praktijkvakken in een reguliere setting. Beide scholen hebben gewerkt aan een “leerling profiel” met daaraan verbonden succesfactoren om een inschatting te kunnen maken van de haalbaarheid van het traject per leerling.

De meerwaarde van VMBO S voor leerlingen

De samenwerking tussen beide scholen geeft de mogelijkheid aan elke leerling om op een geleidelijke manier de overgang te maken van speciaal onderwijs naar regulier onderwijs. Doordat de Bossch Vakschool een brede school is; veel verschillende uitstroomprofielen aanbiedt, is er voor de leerlingen van Dieze College veel keuze. Juist de praktijkvakken motiveren de leerlingen en bereiden hen voor op de doorstroom naar het MBO.

TitelDatum
Flyer18 januari, 2024