10 handige tips voor de eerste weken in de brugklas!

Het is best spannend om naar de middelbare school te gaan. Alles is anders dan je gewend bent en er komen veel nieuwe dingen op je af. Maar maak je geen zorgen, deze tips zullen je helpen deze periode met glans door te komen.

1. Maak contact met je mentor (of buddy)
    Heb je een vraag of kom je ergens niet uit? Zoek je mentor (of buddy) op en vraag hen om hulp. Zij zijn er om je te begeleiden en je vragen te beantwoorden en helpen je graag.
  2. Blijf jezelf
    Het is normaal om je in een nieuwe omgeving aan te willen passen, maar vergeet niet jezelf te blijven. Je bent goed zoals je bent.
  3. Leer het schoolgebouw kennen
    Het kan even duren voordat je je weg kent in de nieuwe school. Aarzel niet om een docent of medeleerling om de weg te vragen als je verdwaalt. Maak je geen zorgen, over een tijdje ken je de school en weet je waar je moet zijn.
  4. Organiseer je schoolspullen
    Als je goed bent georganiseerd, heb je minder stress. Zorg dat je boeken, notities en huiswerk netjes zijn.
  5. Raak vertrouwd met je rooster
    Het lesrooster kan in het begin verwarrend zijn. Je hebt verschillende vakken op één dag in verschillende lokalen. Leer je rooster kennen, zo weet je welke lessen je hebt en in welk lokaal je moet zijn.
  6. Leer je klasgenoten kennen
    In de brugklas zul je veel nieuwe gezichten zien. Probeer gesprekken aan te gaan en leer je klasgenoten kennen. Je hoeft niet meteen beste vrienden te worden, maar een vriendelijke begroeting kan al veel betekenen.
  7. Plan je huiswerk
    Er komt meer huiswerk kijken bij de brugklas dan je gewend bent. Een planning geeft overzicht en helpt je te bedenken wat je nog moet doen. Lukt het (nog) niet om een goede planning te maken? Geen probleem! Dit zul je geleidelijk aan leren. Vraag je mentor of je ouders om je hiermee te helpen.
  8. Stel Vragen
    Als je ergens niet zeker over bent, vraag het dan. Je docenten en klasgenoten zijn er om je te helpen en te ondersteunen. Domme vragen bestaan niet!
  9. Neem de tijd
    Het is normaal om je overweldigd te voelen tijdens de eerste weken van de brugklas. Verwacht niet dat je alles meteen onder de knie hebt. Geef jezelf de tijd om te wennen en leg jezelf niet teveel druk op. Het komt allemaal wel goed!
  10. Zorg dat je plezier hebt en vergeet niet te lachen.
    In het begin komt er veel op je af, maar onthoud dat dit het begin is van je brugklasavontuur met nieuwe indrukken en onvergetelijke ervaringen. De Bossche Vakschool is een plek waar je je snel thuis zult voelen. Je gaat het vast geweldig doen!